Nieuwsbegrip (begrijpend lezen)
Sinds 2006 is er Nieuwsbegrip. Nieuwsbegrip is een methode voor begrijpend lezen aan de hand van teksten uit de actualiteit. Veel scholen maken gebruik van Nieuwsbegrip om kinderen te leren hoe ze teksten moeten lezen en leren. Ook zijn er woordenschat- en leesbegripsoefeningen aan gekoppeld.
Het doel van de lessen Nieuwsbegrip is het strategisch leren lezen van de teksten. Het nieuws is een middel om kinderen te interesseren. De leerkracht speelt hierbij een belangrijke rol en doet in de lessen (hardop denkend) voor hoe het lezen van een tekst in je hoofd werkt. Daarbij kunnen ze gebruik maken van het smartbord. Elke week oefenen de kinderen met een strategie die ze bij de tekst kunnen gebruiken. Ze leren bijvoorbeeld dat ze eerst naar de titel en de plaatjes bij de tekst moeten kijken, voor ze de tekst gaan lezen. Als je eerst voorspelt waar de tekst over gaat, begrijp je de tekst ook beter.
Voorspellen is één van de 5 strategieën van Nieuwsbegrip. De andere strategieën zijn: ophelderen van onduidelijkheden, samenvatten, vragen stellen, relaties en verwijswoorden en het visualiseren. Deze strategieën vormen ook de basis van een stappenplan wat de leerlingen gebruiken bij het lezen van de tekst.
Wat kunt u thuis doen om aan te sluiten bij het begrijpend lezen?
U kunt actualiteiten bespreekbaar maken door samen naar het NOS Jeugdjournaal te kijken of door samen de krant te lezen. Verder kunt u bij het (voor)lezen eerst samen met uw kind proberen te voorspellen waar het verhaal over gaat en wat er zou kunnen gebeuren.Vergeet niet om moeilijke woorden uit te leggen of samen de betekenis op te zoeken. Ook werkt het goed om eerdere leesmomenten samen te vatten.
Kijk ook eens op www.nieuwsbegrip.nl