Actief leren lezen (gr. 3)
De methode is ontstaan vanuit een behoefte die leefde bij mensen in het onderwijs. Ondanks hun inzet merkten ze dat de resultaten van de leerlingen niet altijd goed waren. Actief Leren Lezen® biedt alles aan wat leerlingen nodig hebben om goed te leren lezen. En niet meer dan dat.
Actief
Actief Leren Lezen® is een actieve methode, omdat de leerlingen voortdurend worden uitgenodigd om zelf aan de slag te gaan met het lezen en schrijven van woorden en hele zinnen. Ze leren hun antwoorden correct te formuleren in hele zinnen, aanvankelijk mondeling, maar zo snel mogelijk ook schriftelijk, waardoor hun algemene taalvaardigheid beter wordt. Na 5 weken onderwijs zijn de letters van het alfabet, uitgezonderd de c, q, x en y aangeleerd, alsmede de aa, ee, uu, en oo, de ee op het eind (zoals in zee), de e op het eind (zoals in je) en de t op het einde van een werkwoord (zoals in pakt).
Alle leerlingen
Het doel van Actief Leren Lezen® is dat álle kinderen leren lezen, ook de kinderen bij wie het leesproces niet direct op gang komt. Door de woordtorentjes®, het nadenkertje en de eenvoud van de methode bieden we alle kinderen voldoende handvatten om uiteindelijk succesvol te lezen.
Pip en Raf
Pip en Raf zijn de twee kinderen die bij de methode horen. Veel verhaaltjes gaan over hen, zodat de lezer echt bij hen en hun belevenissen betrokken raakt.
Lezen is leuk!
Voor plezier in het lezen is het niet nodig dat een methode rijk geïllustreerd is, en dat er allerlei extra materialen beschikbaar zijn. Illustraties en andere materialen leiden namelijk ook af. Het gaat erom dat het kind zo snel mogelijk écht leert lezen en begrijpt wat het leest. Dan opent zich een nieuwe wereld vol mooie, meeslepende of betoverende verhalen.
De boeken
Wat het leesniveau van een leerling ook is, alle boeken zijn boeiend en spannend. Op iedere bladzijde valt iets te beleven. De verhalen zijn zo opgebouwd dat een leerling altijd verder wil lezen. Al na de eerste maand krijgen de leerlingen boeken aangeboden die hen helpen om niet alleen de woorden te ontcijferen (het technische lezen), maar ook om grip te krijgen op de tekst (het begrijpend lezen). Op deze manier leren de leerlingen niet alleen hóé je moet lezen, maar ook dat er nieuwe werelden voor je opengaan als je kunt lezen en… dat lezen leuk is!
In de handleiding staan bij elk leesboek een paar vragen die door de leerkracht mondeling aan de leerling kunnen worden gesteld als het boek is uitgelezen. Als de leerling wat verder is kunnen die vragen ook schriftelijk op een kopieerblad worden beantwoord.
In de boekenkast zitten ook boeken die niet alleen geschikt zijn om zelf door de leerlingen te worden gelezen, maar die ook gebruikt kunnen worden om te worden voorgelezen bij woordenschat-lessen, filosofielessen of lessen voor sociale vaardigheden. De thema’s en het niveau van de gebruikte woorden en begrippen lenen zich hier uitstekend voor.
Voorbeelden
Actief Leren Lezen maakt gebruik van een prachtig woordplatenboek, vol met mooie woordplaten: https://youtu.be/zo1AaeH1mdc . In deze video zie je een fragment van 'De Kinderboerderij': https://youtu.be/KD9k0P_11UY
De methode maakt ook gebruik van woordtorentjes. In deze video zie je hiervan een voorbeeld: https://youtu.be/OJsflY7q1cc