Jenaplan
Kinderen leren in een Jenaplanschool veel. Ze doen dit door deel te nemen aan de basisactiviteiten: gesprek, spel, werk en viering.
Gesprek
De kinderen en hun stamgroepleider praten dagelijks met elkaar. Elke dag start met de kring, waaraan alle kinderen deelnemen. Hierin komt een bepaald onderwerp aan bod of vertellen de kinderen iets wat ze graag kwijt willen. Ook wordt er regelmatig gesproken in een tafelgroep of met één of meer kinderen met wie samengewerkt wordt. We kennen leergesprekken, maar ook gesprekken die bedoeld zijn om een mening te vormen of elkaars mening te horen.
Spel
In het spel kan een kind zich uiten op de manier die bij hem of haar past. Daarmee leert het spelend. Leren begint immers met nieuwsgierig zijn. Gelukkig is ieder kind dat. Door dingen te ‘doen’ leert een kind vanzelf.
Werk
Binnen onze school besteden we veel aandacht aan zelf-verantwoordelijk leren. De kinderen leren werk structureren, zelfstandig omgaan met materialen, bewust omgaan met tijd, plannen en inschatten hoe lang iets duurt. Ook zelfredzaamheid, samenwerken en helpen zijn belangrijke thema's.
Tijdens de werkperiode, die we in de midden- en bovenbouw 'blokperiode' noemen, werken de kinderen aan taal, rekenen, spelling en lezen. Daarnaast werken ze in de middenbouw aan een weekplan en in de bovenbouw aan een maandplan. Hierin staan verschillende taken. Sommige taken moeten ze alleen uitvoeren, andere juist samen met een of meerdere klasgenootjes. Ook zijn niet alle taken in het week- of maandplan verplicht. Sommige zijn optioneel en in overleg met de stamgroepleider kunnen taken ook zelf gekozen of bedacht worden.
Ook de oudste kleuters werken al aan een weekplan. Ze volgen heel zelfstandig instructies en werken daarbij alleen of samen met anderen. Zo raken onze kinderen al heel vroeg vertrouwd met plannen en organiseren.
Viering
In onze vieringen wordt duidelijk dat we een gemeenschap vormen. Daarom vieren we behalve feesten als Kerst en Sinterklaas ook de komst en/of het vertrek van kinderen en het begin en einde van de week. Verjaardagen vieren we op De Kwakel uitgebreid, het jarige kind staat dan even in het middelpunt van de belangstelling. Als ouder bent u natuurlijk van harte welkom om dit mee te komen vieren. Ook vieren we het begin of de afsluiting van een project.
Jenaplan in 3 minuten
De Nederlandse Jenaplanvereniging schetst in onderstaand filmpje de essentie van het Jenaplanonderwijs.
Stamgroepen
Op de Kwakel werken we met driejarige stamgroepen. De onderbouw (1-2 en een instroomgroep), de middenbouw (3-4-5) en de bovenbouw (6-7-8).
Wereldorientatie
Op de Kwakel gebruiken we de methode IPC (International Primary Curriculum). Aan een unit (thema) wijden we een aantal weken en in die periode behandelen we de leerstof binnen deze unit. De unit wordt gezamenlijk geopend tijdens de weekopening, in de bouw of in de stamgroep door middel van het 'startpunt'. Uiteindelijk sluiten we deze ook weer gezamenlijk af. Dit gebeurt soms in de bouw en soms in de eigen stamgroep. Kinderen uit alle groepen presenteren dan wat ze geleerd hebben of aan het leren zijn. De overige leerlingen vormen het publiek. Lees meer over IPC >
Meer over Jenaplan
Download de Jenaplan essenties.