Hoe we werken aan een veilige en fijne omgeving
Op onze school streven wij een veilige omgeving met een fijne sfeer na. Pas in een veilige omgeving immers, komt een kind tot leren en ontwikkeling.
In ons Jenaplanconcept zit het creëren van een prettige en veilige (leer)omgeving verweven. Dit begint al met de samenstelling van de groepen waarin bij de onderbouw 2 leerjaren en in de midden- en bovenbouw 3 leerjaren in één groep zitten. Dit vanuit het principe van leerling-gezel-meester. Kinderen leren hierdoor hoe ze elkaar kunnen helpen. Daarnaast starten en eindigen we elke dag met een kring, gebruiken we de methode 'kinderen en hun sociale talenten' en hebben we klasse!box vergaderingen waarmee we o.a. inzetten op het versterken van relaties, het goede gesprek voeren en het probleemoplossend vermogen vergroten. Bij alles wat we doen gaan we uit van een positieve benadering en beloning, omdat deze manier van werken het beste aansluit bij de identiteit van onze school.
Om de sociale veiligheid te waarborgen wordt jaarlijks de monitor sociale veiligheid afgenomen bij de leerlingen van groep 6 t/m 8.
Klassenregels
Aan het begin van elk nieuw schooljaar bespreken we met de nieuwe stamgroep de schoolafspraken. Aan de hand van deze afspraken stellen we samen met de stamgroep nieuwe klassenregels op.
Schoolafspraken:
- We zorgen voor onzelf, de ander, onze spullen en onze omgeving
- We denken na over de consequenties van ons handelen
- We hebben respect voor ieders mening, voorkeuren en persoonlijke ruimte
- We omarmen de verschillen
Methodes
Ieder schooljaar doorlopen we de Gouden en Zilveren Weken. We maken daarnaast gebruik van de methode: 'Kinderen en hun sociale talenten' en nemen twee keer per jaar een sociogram af in midden- en bovenbouw.